Inkludering av andraspråkselever

Den här gången har våra diskussioner framförallt kretsat kring inkludering av elever med svenska som andraspråk och vilken svår och komplex del av lärarens uppdrag detta är. När man som lärare planerar sin undervisning med utgångspunkt i elevernas språkfärdigheter är sannolikheten stor att elever med svenska som andraspråk automatiskt skiljs av från resterande elever på grund av bristande kunskaper, därmed får inte heller dessa elever känna att de är en del av gemenskapen (Torpsten 2012, s. 75). Det är viktigt att andraspråkselever inkluderas på samma sätt som elever med svenska som modersmål just för att de ska få chans utveckla både sitt ”skolspråk” med typiska termer som används i undervisningen, men också för att de ska få vara en del av gemenskapen bland klasskamraterna och utveckla sitt vardagsspråk och den del av språket som de använder i interaktionen och leken med andra barn (Torpsten 2012, s. 87-89). Att se alla elever som jämlika kan vara ett steg på vägen mot inkludering, trots sina olikheter är alla elever jämlika och har därmed lika stor rätt att synas och höras i klassrummet. Att känna att man blir inkluderad och att man är en del av gemenskapen är en viktig aspekt för att gynna lärandet för alla elever, men kanske är det extra viktigt för andraspråkselever som troligtvis kommer till skolan utan erfarenheter av varken vårt språk eller vår kultur och därmed står utanför gruppen och rådande normer redan från början (Ekerwald, Säfström 2012, s. 180-183).   

I våra diskussioner kom vi fram till att en viktig pusselbit i inkluderingen av andraspråkselever kan vara att bygga vidare på de färdigheter och kunskaper som eleverna har med sig när det kommer till klassen, så som språk, kultur och erfarenheter. Samt att man alltid låter eleverna känna sig delaktiga, att de får vara med i klassgemenskapen och prova på det som deras klasskamrater arbetar med, men på en nivå lämplig för deras individuella kunskaper. Man måste våga lita på att eleverna, trots språkbristningar kan ta ansvar för sin egen inlärning då detta också är något som ökar elevinflytandet och gör eleverna delaktiga i sitt eget lärande. Det är också viktigt att läraren får möjlighet att ge eleverna rätt stöd och att man t.ex. får hjälp med- eller får den extra tid som behövs för att hitta användbart material som fungerar och är utvecklande för andraspråkselever.

Alla elever ska ges en likvärdig utbildning och den ska anpassas till varje individs förutsättningar och behov (Skolverket 2011, s. 8) men jag har själv uppfattat det som att många lärare inte känner att andraspråkselevernas utbildning blir likvärdig med den utbildning som ges till elever med svenska som modersmål. På grund av att många lärare upplever att de inte har tillräckliga kunskaper och inte heller får det stöd som de velat ha när det handlar om undervisning för andraspråkselever finns det istället en ojämlikhet mellan utbildningarna för andra- och förstaspråkselever. Andraspråkseleverna får inte den tid och de resurser som egentligen krävs för att de ska ha möjlighet att utvecklas och man vet därmed inte heller hur man på bästa sätt ska göra för att inkludera eleverna i undervisningen och hur man ska ge dem elevinflytande innan de har fått större kunskaper i svenska språket.

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta? Hur tänker ni att man på bästa sätt ger andraspråkselever inflytande över undervisningen trots språkbristningar, och hur inkluderar man dessa elever i gruppen på bästa sätt?  

/Theresia Tzannes
Källor
Ekerwald, H. Säfström, C A (2012). Levd demokrati? Skola och Mobbning i ungdomars liv. Stockholm: Liber AB.
Torpsten, A-C (2012). När man inte tillhör gruppen från början. I E, Elmeroth (red.). Normkritiska perspektiv- i skolans likabehandlingsarbete (s. 75-90). Lund: Studentlitteratur AB.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. 

Kommentarer

  1. Väldigt viktiga frågor för oss som ska arbeta med dessa elever. De kommer att finnas i våra klassrum, och vi behöver verktyg för att bemöta dem. Allt för ofta har jag sett elever som får sitta med i klassrummet och mest bara sitta av tiden, eller jobba med eget material medan de andra jobbar med andra saker. Och detta på grund av att lärarna inte har tid/verktyg/resurser att bemöta dem på annat sätt. Läraren vill ju ha sin lektion och ge övriga 25 elever en utmanande skoldag, medan den samtidigt ska vara stöd till andraspråkselever som inte är med i svängarna. En väldigt svår ekvation att få ihop... I min VFU klass fanns en pojke som var nyanländ som hade tillgång till en SVA lärare några timmar nästan varje dag, och ibland en modersmålslärare, men annars var han inne i klassrummet resten av dagen. Och denna pojke behövde någon som satt bredvid hela tiden om han skulle lära sig någonting. En övningsbok i handen utan stöd gav honom inte så mycket.

    Så hur kan man göra? Jag tror att det är nödvändigt för andraspråkselever att ha en modersmålslärare eller stöd av liknande, för att polletten ibland ska få trilla ned. I övrigt också möjlighet att gå ifrån klassrummet och få sitta själv med en SVA lärare. Inkludering behöver inte alltid betyda att man hittar resurser att ha kvar eleven i klassrummet, utan att inkludera eleven i skolgången kan lika väl betyda att låta den jobba på egen hand utanför klassrummet för att den ska hänga med. Inkludering handlar om att ge eleven de bästa förutsättningarna för att lyckas i sin skolgång, inkludera den i skolvärlden, och för andraspråkselever kan det vara att "exkludera" den från gruppen och sitta med en annan lärare som är det mest inkluderande. Men för att svara mer på din fråga om inkludering i gruppen, så tror jag att A och O är värdegrundsarbetet.. Att man i sin klass har ett klimat där olikheter är välkommet och accepterat.

    Konkreta exempel i klassrummet, där andraspråkselever får inflytande, lämnar jag till någon annan. Detta för att min kommentar inte ska bli till en uppsats, och för att andra ska ha chans att kommentera också!

    // Jennifer Pavlovic

    SvaraRadera
  2. Ett intressant inlägg. Under min VFU hade vi en elev som hade svenska som andraspråk och den elev hade bara varit här ett åt i Sverige så man hade fullt upp med att få hen inkluderad i klassen. Eftersom eleven hade svårt med koncentrationen , språket så fick denna eleven egen assistent som hjälpte hen att komma in i gruppen. Denna assistent pratade samma språk som eleven och kunde på så sätt översätta när eleven inte alls förstod. Vilket var bra. På så sätt kunde denna eleven vara med och få inflytande. Hen pratade på svenska till viss del det hen kunde förklara men sedan gick assistenten in och hjälpte till. Då kunde eleven göra sig förstådd och man slapp se hur eleven kände sig misslyckad när den inte kunde förklara sig. I denna klassen gick det bra för eleven att komma in i klassen, stundtals fick assistenten vara med och stötta upp.
    Sedan i de andra årskurserna hade man det blandat. Ibland gick SVA eleverna med sin klass, en del ämnen och ibland gick de i en liten grupp. Detta var för att eleven skulle komma in i klassen och känna sig förstådda och efter tag så utökade man den tiden och till sist så gick de hela tiden i sin klass med de andra eleverna. Vilket jag tror leder till att det blir en bättre inkludering, eleverna anpassar sig.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Jennifer om att inkludering inte behöver betyda att man måste försöka hålla kvar eleven i klassrummet. I min VFU klass går en elev som varit i Sverige i en månad. Hon känner sig inkluderad i undervisningen först när en tolk sitter med henne på lektionerna och översätter allt läraren säger. Hon får då exakt samma uppgifter som de andra eleverna, vi-känslan. Men hon stärks mer som individ när hon får känna att hon klarar av saker på egen hand. Och detta sker först när hon är på svenska som andraspråks lektionerna. Då är inte undervisningen på samma nivå som hennes klass jobbar men hon får känna att hon kan lösa uppgifterna själv. Hon kan söka på ord själv, spela upp dom och höra hur dom låter och få hjälp precis så mycket som hon behöver då det alltid finns minst en lärare tillhands. Det som jag lärde mig av detta är att gemenskapen får dom i klassrummet men kunskapen mestadels i förberedelseklassen/sva klassen. Där fick eleverna ge inflytande hela tiden på vilka häften de ville jobba i, texter de ville lyssna på, hur mycke de ville arbeta osv. Är de rent utav omöjligt för en sån pass ny elev att bli helt inkluderad i den vanliga undervisningen i början?
    / Amanda Kvick

    SvaraRadera
  4. Jag tänker också som Jennifer skriver att inkludering inte handlar om att man ska sitta i samma klassrum och göra samma uppgifter som de andra 25 eleverna. Just det kan kännas exkluderande för en elev som kämpar med språket för att förstå någonting alls. Är också lite inne på samma fundering som du Amanda, är det möjligt att direkt bli helt inkluderad? Jag tänker att en start med mycket fokus på språket för att så snabbt som möjligt kunna bli mer delaktig och mindre tid med de andra ämnena är ett sätt. Men det beror ju som alltid på resurserna..
    På min VFU hade en nyanländ elev en dag i veckan hos svalärare. Resten av veckan fick han klara sig själv i klassrummet. Tyvärr körde läraren mycket eget arbete så det blev mest för denna elev att skriva av meningar och inte lära sig speciellt mycket. Det blev mest att "sitta av tiden". Tänker att det inte är speciellt stimulerande eller något som höjer självförtroendet hos eleven. Jag hade en lektion där vi jobbade tre och tre med sekvensbilder som skulle läggas i ordning och så skulle de skriva meningar till bilderna. Poängterade vikten av samarbete och att lyssna på varandra innan. Jag hörde den nyanlända eleven prata mer under den lektionen än under hela VFUn känns det som, vilken skillnad! Jag tänker att stödet av bilderna gjorde att eleven vågade säga vad hen tyckte för hen kände sig mer säker då? Även att klassen hade ett bra klimat, vilket jag också tror är väldigt viktigt! Så jag tror på mycket samarbete/grupparbete framför ensamt arbete för att stimulera att språket används. Och att ha ett tillåtande klimat gör att en elev som är osäker på språket ändå kanske vågar prova att göra sig hörd och på så vis känna sig delaktig?

    SvaraRadera
  5. Intressant blogginlägg och kommenterar, tänkte direkt på rektorn (ur.se) som vi såg på för några veckor sedan. Hon var nogrann med att poängtera att våra nya svenskar har otroliga kunskaper språkmässigt , intressant att se hur hon arbetade med att både se indiverna och att stärka deras självkänsla.
    Mina erfarenheter ifrån skolans värld och våra nya svenskar har i det stora två sidor. Den ena är stora grupper som flyttas runt mellan olika boenden och olika delar av landet som försvårar såväl skolans arbete som individens möjlighet till en trygg skolgång. Den andra gruppen visar upp en enorm vilja till att lära om tryggheten ges till dem, förstås inte utan utmaningar. Men generellt har de stort stöd hemifrån (utbildning är viktigt) även om föräldrars språkunskaper kan vara ett hinder.
    Min VFU skola har ett flertal språkstöd som är till stor hjälp till klassrumsarbetet, men jag tycker mig se att de bildar grupper runt sina respektive språkstöd under rasterna. Kanske skulle det vara ett mer aktivt pedagogiskt arbete kring rasterna för att på detta vis få in dem i aktiviteter som ofta kan vara lika varandra i olika kulturer (fotboll t.ex), ett arbete mot en mer inkluderande och delaktig skola för alla . Ett tätare samarbete mellan rastvärd och språkstöd kanske? Men även att vara nogrann med att arbeta med presentation i klassen när nya individer flyttar in (presentation nya/ gamla elever) med hjälp av språkstöd. I presentationen kanske det bör ingå bakgrunds info om varför de flyttat/flytt, varifrån och även flyktväg, genom detta kanske klassen och skolan får en klarare bild av sin nya kamrat och kan sätta in det i sitt sammanhang. Vi är väl alla nyfikna och intresserade, kunskap föder kanske den förståelse och acceptans som krävs för att överbrygga rädslan som okunskap föder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skapa ett aktivare pedagogiskt arbete kring just rasterna tror jag kan vara en jättebra idé, där får också andraspråkseleverna chansen att inkluderas tillsammans med sina klasskamrater utan att de styrs så mycket av läraren. Lek och sport kan nog absolut vara en "nyckel" till att få in dessa elever i gruppen. Dessutom får de ju också med sig en del nya erfarenheter av språket när de får inkluderas i leken, erfarenheter som de kanske inte fått om de enbart umgåtts med sin språkstödsgrupp.

      Radera
  6. Inkludering av andraspråkselever är även detta en svår del att få till på ett bra sätt. Jag vill börja med att säga att min egen erfarenhet är mycket begränsad och därigenom även mycket svårt att försöka tala för någon annan. Hur skolan lyckas beror nog till allra största del på vilken tillgång till undervisande personal för dessa elever. Att tidigt låta dem delta i exempelvis språkundervisningen kan ha både för- och nackdelar. Har man ett arbetssätt där man låter eleverna ha mycket eget arbete så blir det nog svårare, och som du skriver Theresia, eleven sitter kanske mest och tittar.

    Rent spontant tänker jag att rent praktiska övningar är mer lämpade för deltagande då man inte bara använder ett verbalt språk. Olika skapandeövningar, teknik där de får bygga, bild som uttrycksmedel, musik och idrott är några exempel där jag tror det kan bli lättare. Har skolan/klassen även en tillåtande och öppen syn på saker och ting så tror jag även eleverna kan hjälpa varandra. Det gäller även att alla är införstådda med att en andraspråkselev tillåts deltagande och får en möjlighet att komma med bidrag från egna erfarenheter. Sedan måste man även lyssna till alla elevers tankar och önskemål. Först då finns möjligheten till inflytande.

    Utöver detta så har såklart kommunen/orten och samhället i sig en stor del i hur detta fungerar. Jag har bekanta som hjälper nyanlända ungdomar och är ledare för dem i fotboll. Genom detta så förs en kommunikation utanför skolvärlden som bygger samhörighet och språk. Det viktiga är, oavsett vilken miljö barnen vistas i, att ingen blir helt utelämnad. På en del ställen lyckas det bättre än andra, även om det i vissa lägen kanske är bättre för en enskild elev att få jobba utanför klassen då det måhända ger bättre förutsättningar för lärande. Det är nog med som så mycket annat, det gäller att som ledare ha känsla för när man ska göra vad.

    SvaraRadera
  7. Intressant inlägg som väcker många tankar och funderingar. Att man ska lita på eleverna och försöka ge rätt stöd är jätteviktiga delar som du skriver om, dock inte helt lätt alltid.

    Under min VFU fanns det två elever med svenska som andraspråk i den klassen som jag var i. Två väldigt olika elever ska tilläggas. Den ena eleven var oerhört duktig på språk och pratade lika bra svenska som resten av barnen efter någon månad. Denne elev är en riktig mönsterelev. Att inkludera denna elev var med andra ord inga problem.

    Den andra eleven hade svårare att hänga med, främst p.g.a. språket. Läraren i klassen kollade alltid så att hen hängde med och diskuterade ofta med eleven om hur hen kände, förbättringar o.s.v. Problemet var att kommunikationen inte fungerade så bra ändå. Eleven "ljög" ofta om att den hängde med, låtsades inte förstå läraren för att slippa uppgifter m.m. Detta kom fram under ett utvecklingssamtal med vårdnadshavare då läraren tog upp sin oro för eleven. Efter samtalet gick det faktiskt i bättre banor och eleven accepterade hjälp på ett bättre sätt.

    Vissa fall kan nog vara svåra. Som du skriver så kan det handla om att man har för lite kunskap och inte vet hur man ska hantera problemet. Det finns inte direkt några lätta svar, svaren kommer från de utmaningar man ställs inför i den specifika situationen. Det är just det som gör detta komplext, att alla situationer och behov ser olika ut. Man blir aldrig fullfjädrad i hur man gör för att eleven ska känna sig ett med klassen. Dock så finns det mycket man kan prova för att eleven ska anpassa sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det här med rätt stöd är inte alltid helt lätt. Precis som du beskriver i ditt exempel handlar nog väldigt mycket om att ha en öppen diskussion med elev och vårdnadshavare (där kommunikationen fungerar) för att kunna få till rätt stöd och för att hitta uppgifter som passar. Det här är också ett ämne som jag känner att man inte har så stor kunskap kring, men som man alltid kommer att få brottas med.. så många gånger kommer man nog helt enkelt bara att få prova sig fram för att hitta de metoder som får eleven att känna sig inkluderad i klassen.

      Radera
  8. Hej Theresia, tänkte börja med att svara på dina frågor.
    I den VFU klass där jag var hade andraspråkseleverna en klasstillhörighet redan från första dagen. De hade alla lektioner, förutom vissa svenska och matematikpass, med klassen. Detta anser jag är otroligt viktigt, att de känner att de är del av en klass. Torpsten hänvisar till forskning gjord av Schecter (2003) och Cummins (2006). Forskningen visar att eleverna når bäst resultat ”när de känner att de ingår i klassens lärandegemensakap.” (s.76). Tyvärr är det ett dilemma som Jennifer nämner att eleverna ibland enbart ”sitter av tiden” för att det inte finns resurser, tid och verktyg. Jag har reflekterat kring hur det måste kännas mycket frustrerande för eleverna att det finns ett språkligt hinder. Barnen har ofta mycket goda kunskaper, tankar, idéer, önskemål etc. som tyvärr inte kan kommuniceras. Den stora frågan jag ställer är hur vi bättre tar tillvara på deras kunskaper och hur de likt alla elever kan stimuleras till att lära och utvecklas. På den VFU skola jag var hade eleverna undervisning med specialpedagog, speciallärare och modersmålslärare. Det framgår ju tydligt i läroplanen att utbildningen ska vara likvärdig: ”Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.” (Skolverket, 2016, s.8). Som Jennifer skriver i kommentaren ovan skulle ett alternativ vara att bättre och mer frekvent samarbeta med modersmålslärare. Det vet jag att de gjorde på den VFU skola jag var på. Man gick igenom lektionsmaterial tillsammans. Att ge eleverna inflytande över undervisningen skulle också kunna göras genom att man tar hjälp av modersmålsläraren.

    Ett mycket svårt, intressant och viktigt ämne som behöver lyftas och reflekteras kring! /Mathilda

    SvaraRadera
  9. Väldigt intressant och aktuellt inlägg, med väldigt bra efterföljande kommentarer. Det blir nästan svårt att tillägga något, men jag ska ändå försöka!

    Ett sätt att inkludera andraspråkselever i undervisningen (främst svenska undervisning) tänker jag är genom att använda sig av cirkelmodellen som bygger på genrepedagogik som kort och gott handlar om att synliggöra och tydliggöra sådant som eleverna annars förväntas klara på egen hand. Cirkelmodellen bygger på fyra stycken faser, och behandlar främst arbete med olika texttyper. I fas 1 bygger man upp förkunskap i ämnet, i fas 2 studerar man texter inom genren för att få förebilder och vi laborerar med text, i fas 3 skriver man en gemensam text för att i fas 4 skriva en enskild (Paulin Gibbons, Stärk språket stärk lärandet). Jag tänker att detta kan vara en bra metod att arbeta med för att inkludera alla. Genom att man bygger upp en gemensam förkunskap i ämnet underlättar det för eleverna att vara delaktiga med sina förkunskaper, och då man arbetar med en text i fyra faser så skapar det en trygghet hos eleverna, de vet vad de ska skriva. Vet man vad man ska arbeta med tror i alla fall jag att man känner sig inkluderad.

    Torpsten (2012) belyser att modersmålsundervisning har stor betydelse för andraspråket då färdigheter i modersmålet underlättar tillägnande av andraspråket positivt. På den skola som jag har haft VFU på vann man i våras ett pris som hemspråkslärare i kommunen hade röstat fram. Minns jag inte helt fel var det i kategorin bästa skola att arbeta på. Jag tror att en stor del i att skolan fick pris var för att klasslärare och hemspråkslärare samverkade väldigt bra. I alla fall upplevde jag som utomstående att de verkade ha ett gott samarbete. Hemspråksläraren frågade ofta vad man arbetade med i klassen just nu för att spinna vidare på det på modersmålslektionen, och det glädjer mig att de hade ett bra samarbete då det bevisligen gynnar eleverna som nämnts ovan.



    SvaraRadera
  10. Det är inte lätt att vara andraspråkselev. Min erfarenhet av detta är att många elever med annat modersmål än svenska får kämpa på för att hinna med det de ska och lära sig allt nytt de behöver. Men på min senaste VFU så såg jag att eleverna som hade som arabiska som första språk fick lyssna på samma text som de eleverna som hade svenska som första språk fast på arabiska. De hade även en person som kunde arabiska och som hjälpte dem med det eleverna inte förstådd. Detta tycker jag är en bra metod. Att ha en person som kan elevernas egna språk är viktigt för eleverna för att kunna lära sig i samma takt som de andra eleverna eller iallafall inte hamna för långt bak i sin utveckling. Sen ärt det viktigt att läraren själv litar på eleverna och tror på dem. Det är även viktigt att lärarna förklarar vad olika begrepp betyder och då menar jag förklarar och inte översätter.

    SvaraRadera
  11. Jag träffade på en problematik på min vfu angående sva-elever som fick mig att fundera. Migrationsverket placerade en flyktingförläggning i utkanten av staden, min vfu-skola var den skolan som låg närmast och tog emot barn från förskoleålder till årskurs 6. Migrationsverket anställde tolkar, coacher och annan personal för att möta behoven hos de nyanlända syrierna. I årskurs 2 placerades fem barn och de fick i början en tolk/coach som hjälpte dem i klassrummet med bland annat förklaringar, översättningar och instruktioner på arabiska. Hjälpen fasades ut i takt med att eleverna lärde sig mer svenska. Nu till mitt problem, samtidigt som dessa elever kom till klassen kom också en flicka från Turkiet. Hon fick inte samma förutsättningar som de andra barnen för hon pratade turkiska och det finns inte ens en modersmålslärare i turkiska. Hon märkte att de andra eleverna fick mer hjälp, de förstod mer i alla ämnen och att de kunde ta till sig kunskap samtidigt som hon inte förstod. Hur förklarar man för ett barn att staten går in med resurser och hjälper visa barn samtidigt som andra inte får någon hjälp alls?

    SvaraRadera
  12. Jag tänker precis som Jennifer. En elev som inte kan svenska ska inte sitta i klassrummet jämt och ständigt bara för att vara inkluderad i klassen. Tycker också att det är viktigt att eleven får sitta lite enskilt dels för att kunna diskutera, prata eller bara få hjälp men också smälta allt som kommer in. Det kan inte vara lätt att komma till ett land och inte kunna språket, och därför är det nog väldigt viktigt att eleven har en lärare med sig ibland som kan modersmålet. Eleven känner sig kanske tryggare och vågar fråga någon som kan hens modersmål. Men som sagt så kostar ju det och det är inte säkert att alla skolor har den möjligheten, men det vore i alla fall väldigt bra. Jag har aldrig jobbat med sva-elever och vet inte hur jag skulle gå tillväga, men det är nog viktigt att man som lärare får hjälp hur man kan göra för att hjälpa eleven.

    SvaraRadera
  13. Frågan om hur vi på bästa sätt kan främja nyanländas lärande och utveckling är återkommande i den aktuella skoldebatten. Hur kan vi på bästa möjliga sätt inkludera andraspråkselever i ordinarie undervisningen? Till att börja med vi kan vi konstatera att andraspråkselever inte är en homogen grupp. De har olika bakgrund och erfarenheter av skolan. En del har gått några år grundskolan och har goda ämneskunskaper och å andra sidan kan det finnas andraspråkselever som aldrig har gått i en skola. Utmaningarna ser olika ut beroende på vilka andraspråkselever vi har att göra med.

    Det finns mycket annat som måste göras innan vi kommer till inkludering i ordinarie undervisningen. Mycket handlar om hur skolor tar ansvar för nyanlända elever, hur mottagande organisationen ser ut och men också hur effektivt resurser används. Jag anser att förberedelseklasser där nyanlända undervisas i alla ämnen bra början är bra. Samma lärare som undervisar i alla ämnen i ordinarie klasserna schemaläggs i förberedelseklasserna. Det är en uppgift för skolledningen att lösa. Under tiden får lärarna möjlighet att kartlägga de nyanlända elevernas förkunskaper och på så sätt smidigt slussa vidare elever till ordinarie klasser. När det gäller resurser tänker jag på vikten av att använda modersmålslärarna samt flerspråkiga skolpersonal. När organisationen är på plats underlättas mycket av lärarens arbete med nyanlända elever. Sist men inte minst är det viktigt att ha höga förväntningar trots kunskapsluckor och språkbristningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller så mycket med om det du skriver om att man som lärare bör ha höga förväntningar. Goda relationer och höga förväntningar från lärarens sida är motiverande för eleverna. Undervisning på ett språk man inte behärskar är såklart ett hinder. Vad jag har upplevt när jag varit ute på VFU och vikarierat så är studievägledare eller modersmålslärare med och kan översätta och förklara några tillfällen i veckan. När dessa inte är med finns det, på de skolorna jag har varit, klasskamrater som talar samma språk. De vill mer än gärna hjälpa till när det behövs. Jag och min LLU har diskuterat andraspråkselever hon berättade att för flera år sedan så var rönen att de skulle "språkbada", dvs. bara använda svenska under lektioner och i matsalen. Man ville ju elevens bästa och tänkte att språkutvecklingen skulle gå snabbare framåt. Forskningen visar nu annat och det är att de behöver få med sig sitt modersmål in i det nya språket. Vi som lärare behöver undvika att utsätta eleverna för språkligt sårbara situationer. Det kan exempelvis vara att tillämpa arbetssätt som fungerar för ett flerspråkigt klassrum vilket kan vara att konkretisera för att skapa en bättre förståelse. Till exempel laborativa övningar där eleverna får använda sina sinnen.

      Radera
    2. Frågan om hur nyanlända på bästa sätt ska kunna tillgodogöra sig kunskap i skolan är en väldigt aktuell fråga. Många har kommenterat detta inlägg innan men jag skulle ändå vilja resonera lite kring detta ämne. Jag håller med tidigare inlägg om att nyanlända inte är en homogen grupp. Olika individer har olika förutsättningar, kunskapsnivåer och har haft olika lång skolgång. Det är viktigt att skolan noga kartlägger på vilken nivå eleven befinner sig och vilka behov som hen har.
      En annan viktig sak är att se till att eleven dels kan tillgodogöra sig kunskap på ett bra sätt och dels inte hamna efter i olika ämnen. Jag är övertygad om att modersmålslärarna har en nyckelroll i detta. Vi vet att exempelvis matematikämnet till stor del består av språk. Det kan handla om räknesagor eller att lösa en uppgift där man hämtar information ur en text medan själv uppställningen av siffror eller räknesätten består av siffror och ser likadana ut i olika delar av världen. Med hjälp av en modersmålslärare som är närvarande om inte under hela så under stora delar av dagen kan denna fungera som en språklig brygga för eleven. På så sätt riskerar inte eleven att hamna på efterkälken kunskapsmässigt.

      Invändningen mot detta är att det är väldigt resurskrävande och vissa skolor kanske har väldigt svårt att rekrytera modersmålslärare. Ja, visst är det resurskrävande till en början men behovet av en modersmålslärare kommer att minska successivt under den tiden som eleven lär sig det svenska språket bättre. Jag menar att tidiga insatser kommer att leda till ett mindre behov av insatser efter en tid. Jag förstår att det inte är lätt för en skolledning att se saker på lång sikt när resurserna är knappa men om man inte börjar någonstans kommer heller inte de långsiktiga effekterna att komma.
      /Rita

      Radera
  14. Tyvärr tror jag att det handlar till stor del om pengar och behöriga lärare. Det saknas ju mängder av lärare överlag och SVA lärare som har den rätta kunskapen finns inte på alla skolor. Samtidigt har vi fler och fler andraspråkselever i skolorna runt om i Sverige. Det gör att det blir väldigt tufft för klasslärarna, de får trolla med kunskap som de inte besitter och eleverna drabbas.

    Det är viktigt att andraspråkselever inkluderas i klassrumsgemenskapen, dock är det helt enkelt så att de generellt behöver mer stöd än förstaspråkselever. Barn lär sig språk snabbt, men begrepp och förståelse för språket är en annan femma. Där behöver andraspråkselever en lärare som kan undervisa på ett riktigt sätt. Om andraspråkseleverna tillhör gemenskapen i sin klass så tror jag inte att det är några konstigheter att de går iväg för SVA-undervisning. Enligt mig är inte inkludering att alla elever alltid ska vara i samma klassrum och få undervisning, utan det handlar om gemenskapen oavsett om några elever ibland är i ett annat klassrum.

    Mina erfarenheter kring andraspråkselever är mest att det har funnits en SVA lärare på skolan som dessa elever går till. De har även modersmålsundervisning för att utveckla sitt första språk.

    SvaraRadera
  15. "Andraspråkselever" är en stor grupp där individer skiljs mycket åt inom själva gruppen. Vi måste bestämma om diskussionen handlar om nyanlända, om barn födda i Sverige från utländska föräldrar eller om barn som kom till Sverige före skolgången. De tre kategorier har olika behov och upplever olika grader av segregationen, inte minst pga hemstaden. Därför kan vi inte generalisera ämnet och hitta en lösning som passar för alla barn och för alla skolor i Sverige. Det som jag tror kan hjälpa alla elever, oavsett modersmålet, är genrepedagogiken och cirkelmodellen. Min erfarenhet, även med vuxna, säger att det funkar. Jag drömmer om en svensk skola där ämnet svenska som andraspråk inte finns (med undantag för nyanlända) och alla elever läser svenska tillsammans alltså en skola utan diskriminering.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg